Ti kérdezitek:
Mi a különbség a baráti beszélgetés és a coaching között?
Az a tapasztalatom, hogy ügyfeleim a baráti beszélgetések UTÁN fordulnak coachhoz.
Mindkettőnek megvan a szerepe és a célja az életünkben. Más igényeinket elégítik ki, más a céljuk és mást várunk el tőlük.
Többen is kérdeztétek tőlem, hogy mégis miben különbözik egymástól a kettő. Álljon itt, ahogy én látom:
#1 Más a résztvevők a célja
Baráti beszélgetés (Továbbiakban B) : Amikor egy baráttal leülök beszélgetni, általában az a kimondatlan célom, hogy információt cseréljünk, tudjunk egymásról, meghallgassuk egymást. Megbeszéljük a terveinket, kétségeinket és persze a sérelmeinket. Mindezt egy olyan biztonságos közegben, ahol megértenek, egyetértenek velem, vagy legalábbis csak olyan mértékig ellenkeznek velem, ami még jól esik vagy kezelhető. Ebben a beszélgetésben: „Meghallgatom a másik véleményét, de úgyis úgy csinálom tovább, ahogy eddig, ahogy én gondolom. Mert változtatni talán mégsem szeretnék – ott legbelül – úgy igazán.”
Coaching (Továbbiakban C): Coachingban, a coach minden eszköztárával támogatja az ügyfelet a céljának elérésében, amit a coaching során meghatározott, azt az irányt, amerre az ügyfél szeretne elmozdulni.
Az ügyfél általában a baráti beszélgetések után érkezik a coachingra. Az ügyfél gyors és hathatós változást szeretne a beszélgetés eredményeképpen.
#2 Más a beszélgetés fókusza
B: Baráti beszélgetésnél szeretjük jól kivesézni a problémát, újraélni, meg akarjuk érteni. Sok konkrét példával támasztjuk alá, a miért nem működik valami és miért nem lehet kimozdulni az adott helyzetből.
C: A megoldásfókuszú coachingon a megcélzott jövőn és az ügyfél lehetséges megoldásain dolgozunk. Azt keressük, hogyan lenne mégis lehetséges?
#3 Más az időkerete
B: A baráti beszélgetések időtartama egy adott témáról (pl.: munkahelyi nehézségek) kvázi-korlátlan. Lehet, hogy minden alkalommal 2-3 órát beszélgetünk és ezt hetente megtesszük, de lehet, hogy havonta 10 percet szánunk rá, és ennyi.
C: A megoldásfókuszú rövid coachingban általában 60 percig dolgozunk az ügyfél konkrét témájára fókuszálva.
#4 Más a résztvevők eszköztára / más módszereket alkalmaznak
B: A barát jó hallgatóság, kérdez, arról, ami érdekli. Együttérez vagy éppen együttlázad, gyakran bevonódik a történetembe, általában azonosul velem és az érzelmeimmel, felerősíti azokat.
Elmondja a saját megoldását a helyzetemre, amit vagy kipróbálok vagy nem. Vagy olyan, amit én is tudok alkalmazni, vagy nem. Meghallgatja ezredszer is a történetemet, végigbeszéli velem a lehetséges kiutakat, amiket látok és akkor is a barátom, amikor látszólag semmi sem változik.
C: A coach is kérdez, de más kérdéseket tesz fel, mint a barátok. Tárgyilagos félként, a lehetőségekhez mérten objektíven dolgozik az ügyféllel és a témával. A coach úgy teszi fel a kérdéseket, hogy annak nyomán az ügyfél saját megoldásai bontakozzanak ki, hiszen azokkal tud azonosulni, azokat tudja a hétköznapokban könnyedén kipróbálni, alkalmazni, működtetni. Ügyfélreszabott kérdésekkel, megfigyeléseivel, észrevételeivel és visszajelzéseivel támogatja ügyfelét. Az ügyfél olyan magától értetődőnek vett képességeire láthat rá a coach visszajelzésében, amik a megoldása kulcsát hordozhatják.
#5 Más gondolatokkal a fejükben ülnek le / előfeltevések, hiedelmek
B: Amikor barátok leülnek beszélgetni, örülnek hogy találkoznak és egymás társaságában lehetnek, kicserélhetik a gondolataikat problémáikról és sikereikről és az élet nagy dolgairól. Nem várják azt, hogy na most majd holnaptól minden más lesz, mert Barát megmondja a tutit és megoldódik a helyzetem.
C: A megoldásfókuszú coachingban a coach azzal ül le, hogy ügyfele szakértője a témájának és hogy megtalálja a saját megoldásait, ehhez minden erőforrásnak a birtokában van. Az ügyfél azzal ül le a coachingra, hogy itt most valami történni fog, ami segíti őt abban, hogy holnaptól vagy jövő héttől valami kicsit másképp működjön az életében.
#6 Más a beszélgetések eredménye, hatása
B: Baráti beszélgetés eredménye, hogy jaj, de jót beszélgettünk, jó volt kibeszélni magamból. Jól éreztem magamat, bár nem vagyok előbbre mint voltam, de milyen jó fej volt Barát, hogy meghallgatott.
C: Coaching beszélgetés eredménye lehet valamilyen elmozdulás, felismerés, akció, megerősödött önbizalom:
„Tisztult a kép, sokkal rendszerezettebben látom”
„De jó, hogy beszéltünk arról, hogy ebben is jó vagyok. „
„Jó, hogy ránéztünk, hogy már ezt is jól csinálom, már itt tartok.”
„Új szempontból tudtam ránézni erre a helyzetre.”
„Olyan új ötletem, gondolatom támadt, ami eddig nem.”
„Kíváncsian várom, hogy kipróbálhassam.”
+1 Miben hasonlít? – hogy teljes legyen a kép
- hangulatában, könnyedségében
- maximálisan támogató légkörében
- nyíltságában, őszinteségében,
- segíteni akarásában
- mindkettő együttműködő, együtt gondolkodó
- másképp HASZNOS beszélgetés :).
Ha úgy érzed, hogy
>> túl vagy a baráti beszélgetéseken és
>> eljutottál oda a segítségükkel, ameddig csak lehetett
>> mégis most egy intenzív, rövid idő alatt hatásos módszert keresel,
akkor keress fel bátran: